Isnin, 18 Mei 2015

Apa itu TALASEMIA?

Talasemia adalah merupakan penyakit KECACATAN DARAH. Ia merupakan keadaan yang diwarisi iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak.
kecacatan gen menyebabkan HEMOGLOBIN dalam sel darah merah menjadi tidak normal. Di man mereka yang mempunyai penyakit talsemia tidak dapat menghasilkan Hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka.

APA ITU HEMOGLOBIN?
  • Adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen. 
  • Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras hemoglobin (HB) yang rendah.
  • Sel darah merah bertugas membekalkan oksigen kepada tisu dalam badan manusia. 
  • Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksigen akan mengakibatkan pesakit talasemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.

Mereka yang mengidap Thalassaemia tidak mampu membekalkan seluruh sel tubuh mereka dengan bekalan oksigen yang mencukupi akibat kekurangan hemoglobin dalam sel darah merah.

Tisu yang ketiadaan oksigen gagal berfungsi dengan baik. Dengan itu tubuh mereka menjadi lemah, gagal berkembang dengan baik, dan mereka boleh menjadi sakit teruk.

Pesakit Talasemia biasanya mempunyai paras hemoglobin yang rendah iaitu kurang daripada 10g/dl. Mereka yang mengidap Talasemia mempunyai kelebihan melawan penyakit MALARIA. 

Bagi seseorang yang mempunyai masalah talesimia, ia tidak digalakkan mengambil supplment yang mengandungi zat besi atau iron yang tinggi. ini adalah kerana ia tidak akan membantu dalam meningkatkan Hb, bahkan ia mungkin membawa kemudaratan kerana mengambil sesuatu zat yang berlebihan dan tidak digunakan mungkin akan merosakkan organ-organ dalam badan.

OLEH YANG DEMIKIAN PENGAMBILAN 
vitalea iron formula dan alfafa 
TIDAK DIGALAKKAN KEPADA PESAKIT TALASEMIA.

Walaubagaimanapun supplemn yang harus diambil adalah

VITAMIN B COMPLEX
menurut pembacaan saya, ia membantu dalam meningkatkan tenaga dan diperlukan untuk membina sel darah merah.

VITAMIN E
Juga baik sebagai atioxidan yang membanti melindungi sel darah merah.

OSTEMATRIX
Magnesium dan Vitamin D juga antara vitamin yang akan memberi manfaat kerana ia membantu MENINGKATKAN TENAGA.

ESP
Juga disarankan kerana protein membantu dalam pembinaan sel-sel baru dalam tubuh badan. ini termasuklah sel-sel darah merah. ESP juga boleh menigkatkan tenaga.




pertanyaan dan berminat please contact me boleh SMS/WHATSAPP.. 013-8845618 (HARTATI)
Facebook : Hartati bt lahadi
SID:1172518 HARTATI(kalau stokis berdekatan anda boleh guna ID saya untuk beli produk tu yer)
nak beli online pun boleh, klik esel sebelah kanan atas ATAU klik ORDER d bawah ni... 


 pertanyaan dan berminat please contact me boleh SMS/WHATSAPP.. 013-8845618 (HARTATI) Facebook : Hartati bt lahadi SID:1172518 HARTATI(kalau stokis berdekatan anda boleh guna ID saya untuk beli produk tu yer) nak beli online pun boleh, klik esel sebelah kanan atas ATAU klik ORDER d bawah ni...

ALWAYS SAFE, ALWAYS WORKS, ALWAYS GREEN... 

*produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit 
*This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases

LABEL : Talasemia Hemoglobin vitamin B Complex Vitamin E Ostematrix ESP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PROMOSI VIVIX